miércoles, 12 de noviembre de 2014

Como grabar un disco. Part 1

Como grabar un disco. Part 1




Si alguien alguna vez se plantea grabar un disco, supongo que el paso previo es pegarse un buen golpe en la cabeza.

Así es como nos pasó a nosotros y no creo equivocarme mucho si tiendo a generalizar en el hecho.

Grabar un disco en el siglo XXI es como un acto extremadamente anacrónico, realidad aún más morbosa para unas mentes desubicadas como las de la Secta Solar.

Aunque el ambiente contemporáneo nos incita a locuras como esta. El hecho de que la castrante y explotadora industria discográfica esté en sus momentos agonizantes nos la pone dura. El descubrimiento de la estafa de las fraudulentas sociedades controladoras de los derechos de autor, de su aprovechamiento personal en detrimento de los artistas y la cultura nos da motivos para salir de nuestro auto-retiro en el panorama musical de este país.

Así es como la diletante Secta Solar, después de treinta años negándose a participar del patético y humillante panorama cultural de este país decide grabar y producir un disco para solaz y entretenimiento del respetable.

Lo primero que hay que hacer para grabar un disco es comprarse una guitarra. Después y algo más complicado, aprender como funciona ese fatal artilúgio lleno de cuerdas.

Una vez te sabes tres o cuatro acordes, hay que componer alguna canción. La mejor manera es ir combinándolos al azar, mientras con la mano derecha vas haciendo algún ritmo, no muy complicado, no sea que te pierdas y la liemos parda.

Ya con unos acordes y un ritmillo más o menos coordinado, hay que ponerse a berrear encima. Lo mejor es tomarse tres o cuatro cervezas para ir pillando el tono y la inspiración. A la que te descuidas ya tienes algunas “melodías” no demasiado desagradables.

Entonces viene la parte más divertida, hacer la letra. Lo ideal es juntarse con algunos amigos en un bar, tasca, bodega o tabernáculo y empezar a beber. Es importante mezclar el máximo número de variedades alcohólicas posibles. Luego hay que coger un tema cualquiera y empezar a decir barbaridades y gilipolleces. Aquel de los comensales que aún sea capaz de esgrimir algún abalorio de escritura debe encontrar algo donde escribir y empezar a apuntar todo lo que oiga (o crea oír). Una vez hecho esto, hay que irse a la cama y agarrarse fuertemente a ella cuando empieza a dar vueltas, no sea que nos caigamos al suelo.

Al día siguiente…o a la semana después, sin prisas, debemos intentar ordenar todo lo que hayamos escrito. Es importante no haber escrito la mayoría de la conversación en la mesa, ya que es improbable que el dueño del bar nos deje llevarnos la mesa a casa.

Vamos ordenando las frases de cuatro en cuatro, cada párrafo de cuatro le llamaremos estrofa o A, hacemos dos estrofas, a la tercera le llamaremos estribillo o B, así organizamos la letra en una sencilla estructura AABAB(solodeguitarra)BB y ya tenemos el tema completo.


Si queremos que el tema sea un superéxito, la estructura tiene una pequeña variación que sería la siguiente: ABBBBBBBBBBBB y listos.

-Jordi-

Els instruments de la Secta. Part 1 el saxo.

El saxo que me hace feliz

El Jordi m’ha demanat que escrigui unes línees sobre el saxo i sobre mi saxo, el saxo que me hace feliz, que cantaven els Sopa. Per no fer-me avorrit amb descripcions i tecnicismes que es poden trobar a qualsevol enciclopèdia, si es que en trobeu cap -d’enciclopèdia- explicaré algunes curiositats i anècdotes.

El saxo.
Jean Nicot va donà nom a la planta del tabac i al seu alcaloide, la nicotina. Joseph Ignace Guillotin va promoure l’ús del l’artefacte que coneixem com a guillotina. Dons si, el saxofon el va inventar Adolphe Sax: saxofon prové del seu nom, "Sax", i de "fono" (que significa so), és a dir, "so de Sax". Altres inventors i descobridors il·lustres que varen regalar el nom a les seves creacions varen ser el Baro de Bidé, el Compte de Foi-Gras i el Marqués de Croissant (font: La Trinca).
Nota: en realitat Adolphe es deia Antoine Josep, desconec per que es va cambiar el nom; tampoc era tan lleig.
El saxo, encara que sigui (normalment) de metall, pertany a la familia dels intruments de vent-fusta ja què el so es produeix bufant a través d'una canya de d’aquest material. El meu Mestre Iñaki Arnal sovint s’acomiadava desprès d’una clase amb la frase “canya a la canya” (en realtat deia “caña a la caña”, parlavem en castellà). Es tractava d’un joc de paraules en que la primera “caña” feia menció a la accio de trabelllar dur, perseverar; mentre que la segona “caña” podria ser, be el referit troç de fusta; be un got alt i estret, generalment de cervesa. Mai vaig saber quina volia dir.
Saxo es l’instrument, i també qui el toca, altrament dit saxofonista. Per les mateixes qui condueix un tren, el maquinista, podria ser anomenat “maquina”, podent llavors saludarlo enrrotlladamant amb un “que pasa maquina...” (que es casi pitjor que “que hay campeon...”).
Saxofonistes famosos, a mes de Joshua Redman, Lliber Fortuny o jo mateix, son la Lisa Simpson (BS) i el Mickey Mouse (TS) segons atestigua una tovallola de platja de dubtos gust que en van regalar per un aniversari. També tocava el saxo Bill Clinton, i quasi ho feia la seva becaria Monica, amb una lleu variació vocal.
Un saxo tambe es un model de cotxe de la Citroen, molt apreciat per tunneros de baix pressupost i nouvinguts.
I a Alacant hi ha un poble anomenat Sax, amb topònim d'origen incert. Podria venir del terme llatí saxum (penyal), a causa de la punxeguda mola rocosa sobre la qual s'alça el seu castell, i al voltant de la qual va aparèixer la vila. O podria estar relacionat també amb la Segisa que Ptolomeu va situar a la Bastetania.

El meu saxo


El meu saxo es un alt Martin (marca) “The Martin” (model) de 1957 (any); un saxo vintage, com jo. Que mes voldria, jo ja soc cincuentage. El seu so, vellut i atenorat; rodo, rodo. I el seu cos daurat, desllacat natural. M‘encanta el seu aspecte viejuno. Es el viejo saxo maltratado del Como Te Vas De La Bola.
Xalar de l’Albert Comaleras, professor meu, tocant un The Martin em va posar a la recerca d’un per a mi (si, ja ho se, no es l’indi sino les fletxes: pero l’Albert no semblava indi, era mes be de Girona o rodalies..). Despres de molts cuernos de la vendimia (Google translator) vaig trobar a un foro a un tal Joe, de Esukadi, que volia cambiar el seu (ara meu) The Martin per un soprà Yanaguisawa, que es just el que jo volia vendre; el desti! El Carlos i el seu staff varen tramitar l’intercambi: no era facil portar el Yanni a Donostia, que el veies el Joe i entregues el Martin per anar cap a Cabrils, etc... Ja a casa, tras una petita decepció inicial (no sonava gaire) solucionada amb una goma de pollastre a la clau d’octava, taxin! el saxo de la meva vida!
Segons em va explicar el Joe, ell l’havia comprat al saxofonista de Fito. A saber per quines mans haurá pasat durant tants anys...
La boquilla que faig servir (que per als neofits aclariré que la boquilla es mes important quel propi saxo en quant al color del so, l’emissió, etc) es una RCP, feta per a mi als USA per Ron Coellho. Es perfecta. Desprès ds’encarregarla, pagarla, i esperar dos mesos a que la fabriques, es va tirar altres dos perduda per Europa, a causa del caos al transit aeri provocat per l’explosio del volcan Islandès el nom del qual no recordo.



-Miki-